Frank Duijs (DDO): Ik vlag, jij vlagt, wij vlaggen..

Wat vindt u van de Osse vlag? Eerlijk is eerlijk, het is een op het eerste oog ongecontroleerde bonte verzameling van kleuren. En toch staat elke kleur voor iets. Veel Ossenaren hebben (nog) niets met de vlag. Terwijl de vlag toch al even bestaat.

Desondanks is de vlag een belangrijk symbool, zeker ook de Nederlandse vlag. De vlaggen staan o.a. voor verbinding, eenheid en waar we als samenleving voor staan. Daar komt bij dat de Nederlandse én de lokale vlag in nagenoeg elke raadszaal hangt, behalve in Oss. Ook in alle provinciehuizen hangen de Nederlandse en de betreffende vlag van de provincie. In zowel de Eerste als de Tweede Kamer hangt de Nederlandse vlag.

DDO-raadslid Jelle de Graaff diende begin juni een motie in om zowel de Osse als de Nederlandse vlag de raadszaal in te krijgen. Met succes. Bijna alle partijen, op één na, gingen akkoord met dit voorstel. Wel moesten we de verwijzing naar ‘de Westerse normen en waarden’ uit de motie halen. Want niet alle nieuwkomers zouden zich hierin kunnen vinden en daardoor zou deze verwijzing indirect ‘polariserend’ zijn. Ja, u hoort het goed.

Maar die Westerse normen en waarden zijn niet onderhandelbaar. Daar moet je als politiek én als samenleving pál achter staan. Daarnaast blijkt wel dat je deze moet onderhouden, je moet blijven uitleggen. De vanzelfsprekendheid waarmee onze Westerse normen en waarden op een zijspoor worden gezet baart ons grote zorgen.

Wij vlaggen. Vlagt u ook?

Team DDO