Henk van Gerven (SP): Iedereen verdient toekomst met perspectief

“Als we extra financiële middelen beschikbaar hebben, zetten we die met voorrang in op het realiseren van de gebiedsontwikkelingen en de economische ambities.”

Deze zin uit het coalitieakkoord typeert het versterkte zakelijke karakter van de nieuwe Osse coalitie waarbij GroenLinks probleemloos is ingeruild voor D66.

Het sociale beleid komt er erg mager van af. Mensen zijn van nature sociale wezens lezen we terecht. Maar vervolgens wordt dat gegeven misbruikt om aan te geven dat mensen met steun van de omgeving meer zelfredzaam moeten worden. Anders is het sociale beleid niet meer betalen.

We zien een daling van het percentage van betaalbaar bouwen. In 2022 was dit nog 80%. Nu is dit teruggebracht naar 70%. Waarom? Waarom verhogen we het percentage sociale woningbouw niet van 30% naar 40%? Waar schreeuwende vraag naar is?

En heeft de nieuwe coalitie niets geleerd van de sociale debacles met de sloop of voorgenomen sloop van sociale huurwoningen in de Vogelwijk, Roofvogelwijk en Berghem? De coalitie gebruikt nu de cryptische term transformatie, maar bedoeld wordt sloop.

Waarom geen uitbreiding aan de randen van Oss? De SP vindt wonen en welzijn belangrijker dan een paar hectaren landbouwgrond.

Recent werden de nieuwste cijfers bekend over de gezondheidsverschillen tussen rijk en arm. Deze verschillen groeien. En bij de armste 10% daalt zelfs de levensverwachting. Dit gegeven vraagt om extra investeringen in sociale voorzieningen vanuit de overheid, niet om bezuinigingen.

Iedereen verdient een toekomst met perspectief.

SP-fractievoorzitter Henk van Gerven Reacties? Oss@sp.nl