Er zijn van die momenten waarop heel Nederland even hetzelfde voelt. Wanneer Oranje speelt, zitten vrienden, familieleden, buurt- en teamgenoten samen voor de televisie. Er wordt meegeleefd, gejuicht en soms ook een beetje teleurgesteld. Juist die momenten van verbinding en gezelligheid maken sport zo bijzonder.
Deze week start het WK voetbal in Canada, Mexico en de Verenigde Staten. Door het tijdsverschil worden veel wedstrijden in de avond en nacht gespeeld. Juist daarom hebben wij in de vorige raadsperiode aandacht gevraagd voor de mogelijkheden om tijdens het WK meer ruimte te bieden voor gezamenlijke sportbeleving. Niet alleen voor horecaondernemers, maar ook voor sportverenigingen en buurthuizen, omdat zij een belangrijke rol spelen in onze wijken en dorpen.
Wij zagen hierin kansen om mensen samen te brengen, meer leven in de buurt te brengen en lokale activiteiten te ondersteunen. Natuurlijk met oog voor veiligheid, leefbaarheid en de belangen van omwonenden. Daarom zijn wij blij dat er nu mogelijkheden worden geboden om tijdens het WK onder voorwaarden ruimere openingstijden toe te staan. Zodat inwoners, ondernemers en verenigingen kunnen genieten van een mooie WK-zomer.
Voor ons is dit een mooi voorbeeld van hoe ideeën kunnen uitgroeien tot resultaat. Uiteindelijk gaat het niet om wie een voorstel doet, maar om wat het betekent voor Oss en haar inwoners.
Namens CDA Oss wensen wij iedereen een prachtig WK toe. Geniet van de wedstrijden, de gezelligheid en het samenzijn. En natuurlijk hopen wij op een mooie Oranjekoorts én een prachtige uitslag voor het Nederlands elftal.